Dělala by jsi někde za 50 Kč na hodinu?Tuhle částku jsem si nevycucala z prstu, to je totiž dost častá reálná výplata českých tvůrkyň, které se rozhodly živit tvořením. Jak to vím? Od tvůrkyň,
které prochází mými kurzy nebo mentoringem. Jako jednu z prvních věcí se totiž spolu díváme na cenotvrobu.
A největší paradox je, že od spousty lidí slyší, že to mají drahé.
Jak totiž typicky začíná prodej produktů, které vyrábí?
Vezmou si cenu za materiál a čas, který potřebovali na výrobu. Tedy, v tom lepším případě. A teď mají pocit, že na hodinu jako mají děsnej balík. Vždyt kolik měly
v zaměstnání a kolik si „dávají“ teď.
ALE.
Tady je opravdu jedno obrovské ale, pokud nevíte, jak správně počítat cenotvrobu, pokud se Vám začne více dařit v prodeji, vašemu podnikání se bude dařit hůř a hůř. Logicky. Z přechodu zaměstnance na živnostníka často nedohlédneme na všechny náklady potřebné k udržitelnému podnikání.
A proč píšu udržitelnému? Jako úplně vážně, jak dlouho je člověk schopen pracovat za 50,- Kč na hodinu? Zkuste se zamyslet a napsat mi vaše tipy.
Rozhodně si tu nevystačíme s 8 hodinami za den 5 dnů v týdnu. S klasickou pracovní dobou to vychází kolem 9 000,- Kč / měsíc a řešením je dělat víc
a zapomenout na dovolené.
Nebo mít jiný zdroj příjmu, například pronájem nějaké vlastní nemovitosti
či mít partnera, který náklady na život uhradí, zaplatí hypotéku/nájem, naplní ledničku, dětem nové boty apod.
Úplně upřímně, v mých programech mají největší progres mámy samoživitelky. Tam není prostor na sabotéry typu „Mohu si říct víc? nebo Co si o mě ostatní pomyslí?“ Tam jde opravdu o přežití, takže sabotéry nechávají daleko za sebou a vrhají se na marketing, který je na celém podnikání ten nejdůležitější .
Důvod, proč si totiž lidé koupí tvůj proukt není cena, ale to, jestli po něm touží. Pokud po něm opravdu touží, tak je cena svým způsobem jedno (nechci psát úplně jedno). Ale pokud po něm netouží, tak za to nebudou chtít vydat ani stovku, dost možná ani korunu.
A tady právě přichází na řadu právě marketing. Kdy ty víš pro koho je tvůj produkt určený, co těmto lidem přináší. Umíš jim dát odpověď na otázku „Proč bych si to měla koupit?“ A tyhle ty benefity a odpovědi na jejich proč dokážeš lidem odkomunikovat a hlavně tu informaci k lidem dostat.
Proto potřebuješ hledat lidi, kteří splňují definici tvých ideálních klientů a pak jim veškeré odpovědi na jejich proč odprezentovat. Nejsnadnější je to na sociálních sítích. Víte, jak to probíhalo dřív před sociálníma sítěma? Museli jste to urvat všechno fyzicky objížděním trhů, veletrhů, obvoláváním, obepisováním či obcházením obchodů pro velkoobchodní spolupráci.
Kdyby tvůrkyně stejný čas, který věnují fyzicky trhům stejný čas věnovali komunikaci na sociálních sítích, tak jsou mnohem dál, než jsou teď.
A schválně si všimni, že nepíšu tvořily obsah, protože to není jen o tvorbě obsahu, ale o tom, že tam jste a komunikujete. Do tvé propagace se totiž počítá i komentování ostatních příspěvků a to čím žiješ mimo své podnikání a svoji tvrobu.
Více o tom mluvím např. na webináři „Jak se propagovat ve Facebookových skupinách“. Budu ráda, když si záznam pustíš. Tenhle základní princip ocení všechny tvůrkyně, které na sociálních sítích začínají s komunikací své tvorby nebo pokročilé podnikatelky, které ztratily motivaci a potřebují se trochu nakopnout a vidět věci z jiného úhlu než doposud.